Kreatív tánc / Creative dance

 

 

 

Mi az a kreatív tánc?

 

A kreatív tánc olyan mozgásforma, mely a testtudatot fejleszti, és lehetőséget nyújt az önkifejezésre.

Az órák különböznek a hagyományos táncóráktól, nincs helyes, vagy helytelen mozdulat.

Céljainak egyike a mozdulatokon, érintésen keresztül történő kommunikáció, testünk ősi kommunikációs rendszerének és a mozdulat belső forrásának felfedezése.

A tánc több, mint zenére történő lépések betanulása, a tánc egy út ahhoz, hogy a testünket, mint hangszert használva kifejezhessük magunkat, kommunikáljunk.

Óvodáskor

Kisgyermekekkel való munka során – akiknek még lételeme a mozgás -, a tudatosság bevonása a fő feladat. A foglalkozásokon oly módon mozoghatnak, játszhatnak szabadon, hogy közben indirekt módon tanulnak a térről, időről, ritmusról, és elsősorban saját, egyéni mozgásukról.

A tánc arra ad lehetőséget, hogy a kisgyermek egyidejűleg mozogjon, gondolkodjon, és érezzen. Az adott struktúrán belüli szabadság arra buzdítja őket, hogy a megszokotton, már ismerten túlhaladva fantáziájukat használják, saját határaikat próbára tegyék.

Megtanulhatják összekapcsolni saját, szabad játékukat a felnőttek „világával”, kreativitásuk egyéni mivoltában kap helyet. Korai élményt szerezhetnek arról, hogy a világban elfoglalt helyük, betöltött szerepük érték.

Személyes tapasztalatunk, hogy a kicsik mozgása ösztönösen harmonikusabb, hatékonyabb, „táncosabb”, mint a miénk, felnőtteké, és hisszük, hogy óvodáskorban ennek támogatása, megőrzése a feladatunk.  Az, hogy nem választjuk külön a szabad mozgást a munkától, hanem a feladat részévé tesszük, hosszú távon kihat életükre. Megtanulják, hogy a mozgás egyszerre lehet játék, mese, zene, szereplés, „stesszoldás”. Fejlődik az önbizalmuk, figyelmük, ügyességük is. Nem mellesleg megtanulnak tánc (mozgás) közben egyszerre magukra, és másokra nyitottnak lenni. A kisfiúk gyakran – már ilyen korán – előítéletesek a tánccal szemben, ők pozitívan szoktak csalódni…

Iskoláskor

A tánc jelentőségét gyakran alábecsülik, kevés kivétellel Magyarországon nem is része az általános iskolai oktatásnak. Fejlesztő hatása pedig kétségbevonhatatlan.

Nincs más tantárgy, ahol megtanulhatják mozdulatokon keresztül kifejezni magukat, így kommunikálni pedig a gyermekek számára teljesen természetes kifejezésmód.

Tánc közben a tanulók megtanulnak egyénileg, párban, és csoportban dolgozni, összpontosítani, illetve az adott pillanatban döntést hozni (improvizálni). A döntéshozatal önálló gondolkodásra késztet, és pozitívan hat az önértékelésre.

A gyerekeknek a hatalmas információzuhatag mellett különösen nagy szükségük van arra, hogy kifejezhessék ötleteiket, és „testben” élhessék meg magukat.

A kreatív tánc az érzékelés új útjaira ébreszt, segít új módokon gondolkodni, tanulni.

A módszer kifinomítja az érzékelést, fejleszti a megfigyelés, emlékezés, felidézés képességét, élesíti a koncentrációt, s ez kétség kívül pozitívan hat a többi tantárgy tanulására.

Ezenkívül művészeti tevékenységeken keresztül megtaníthatjuk gyermekeinket arra, hogy felismerjék, minden kultúra része társadalmunknak, a sokszínűség érték, és minden emberi lény értékes.

Felnőttkor

Számunkra gyakran az a kihívás, hogy otthonosan érezzük magunkat a testünkben, és a szabad mozgás örömét újra felfedezzük – hogy bízzunk testünk intelligenciában. Fizikai viszonyunk a környezetünkhöz, embertársainkhoz megváltozott, de támogató környezetben visszatérhetünk a mozgás elemi élményéhez, megismerhetjük a szabad tánc szerezte örömet, megismerhetjük az alkotás, közös teremtés élményét.

A test kreatív, bárki, akinek teste van, táncolhat.

———————————————————————————————————————————————–

Creative Dance

Creative dance is a form of dance that provides the potential for personal expression, and develops body-consciousness.

There is no right or wrong way of moving and the classes are conducted quite differently from traditional dance classes.
One of the goals of creative dance is to communicate through movement and the dancer draws on their own inner resources to create and express through their own unique movement.
Dance is more than learning a series of steps to music; it is a way of moving that uses the body as an instrument of expression and communication.

Kindergarden

Working with young children, whose natural way of being is moving, the challenge is to awaken their consciousness. They are invited to move and play on the classes so, that they indirectly learn about space and time, rhythm, and first of all about their own personal way of moving.

Dance allows children to simultaneously move, think, and feel.

The freedom within an offered structure motivates them to go beyond the familiar, using their imagination and to test their boundaries.

They get a chance to find a connection between their own free play and ‘the adult’s world’; their creativity is the base of our common work.

Dance also enables children to better understand themselves and the world in which they live – to have an early experience about the value of their role in life.
Our personal experience is the way children can move is –often-  more harmonious and efficient as we move, and we do believe that our task is to support and maintain this quality. We do not separate free play and „work” and this might effect their future life too. They learn that movement can be part of  a game, or making music, acting, relaxing,- creative dance will help to advance the self-esteem, attention, coordination. They learn to listen to themselves and others at the same time. Boys often have prejudice about dance already at this age, they tend to change their opinion quickly…

Primary school

Dance has often been overlooked as important and had not been included in elementary curriculum. Including arts in the elementary curriculum is important to the growth, self-esteem, and creative expression of children and is in no way trivial to their educational process. In no other subject students learn to express themselves and communicate through movement, a natural means of expression for children.

Through dance, students learn teamwork, focus, and improvisational skills. Dance awakens new perceptions in children which help them learn and think in new ways.

Children need to express and communicate their ideas and to be given the opportunity to make creative decisions, even at a young age. This decision making promotes self-esteem and independent thinking for children. Our children need to express their creative ideas, and experience fully their bodies. Dance awakens new perceptions in children which help them learn and think in new ways.

Through the arts, teachers can often teach children to recognize the contribution of all cultures to the fabric of our society and increase the understanding of diversity and values of all people.

Dance also enhances skills of perception, observation, and concentration which will undoubtedly help students in all of their school subjects.

Adults

For us the challenge is often to feel at ease in our own body, and to discover the joy of free movement again. To trust the intelligence of the body. Our relationship to space, other people has changed since we were kids, but in a supportive environment we can return to the elemental experince of  moving, we can discover new ways of  it, and encounter the fun of creation, composition as a group.

All bodies are creative, anybody can dance.

Reklámok
Hozzászólás

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s

%d blogger ezt kedveli: